BİRLİK TÜZÜĞÜ
BİRLİK TÜZÜĞÜ
AFYONKARAHİSAR İLİ
ÇEVRE HİZMETLERİ BİRLİĞİ TÜZÜĞÜ
Birliğin Adı:
Madde 1 – Birliğin adı Afyonkarahisar İli Çevre Hizmetleri Birliği’dir. Birliğin kısa adı AFÇEBİR’dir.
Birliğin Merkezi:
Madde 2 – Birliğin Merkezi Afyonkarahisar’dır.
Birliğin Çalışma Alanı ve Süresi:
Madde 3 – Birliğin hizmet ve çalışma alanı Birliğe üye olan Mahalli İdarelerinin (belediyeler ve il özel idare) yetki alanlarıyla sınırlı olup, çalışma süresi sınırsızdır. Birliğe üye olan Mahalli İdareler Ek 1’deki tabloda verilmiştir.
Birliğin Kurucuları:
Madde 4 – Afyonkarahisar İl Özel İdaresi, Afyonkarahisar Belediyesi, Bolvadin, Bayat, Çobanlar, Çay, Hocalar, İhsaniye, Sandıklı, İsçehisar, Sinanpaşa, Emirdağ ve Şuhut İlçesi Belediyeleri ile Anıtkaya, Beyyazı, Büyükkalecik, Çayırbağ, Çıkrık, Değirmenayvalı, Erkmen, Fethibey, Gebeceler, Susuz, Sülümenli, Sülün, Dişli, Kemerkaya, Özburun, Akkonak, Deresinek, Eber, İnli, Karacaören, Karamık, Koçbeyli, Pazarağaç, Kocaöz, Çiçektepe, Doğanlı, Kınık, Ahurhisar (Yeşilhisar), Bozhöyük, Döğer, Gazlıgölakören, Karacaahmet, Yaylabağı, Alanyurt, Seydiler, Akharım, Ballık, Başağaç, Karadirek, Kızık, Örenkaya, Sorkun, Yavaşlar, Ahmetpaşa, Düzağaç, Güney, Küçükhüyük, Nuh, Tınaztepe, Tokuşlar, Atlıhisar, Balçıkhisar, Karaadilli, Karacaören, Kayabelen, Kusura, Gömü, Gazlıgöl Belde Belediyeleri Birliğin kurucularıdır.
Birliğin Amacı ve Üyelerce Birliğe Devredilen Görev ve Hizmetler:
Madde 5 – Birliğin amacı; Üye Mahalli İdarelerin sınırları içinde yaşayan bireylerin ortak varlığı olan çevrenin korunması, iyileştirilmesi, çevre kirliliğin önlenmesi konularında çalışmaları yapmaktır.
Birliğe Devredilen Görev ve Hizmetler; Birliğin amaçlarını gerçekleştirmek üzere 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu kanuna bağlı diğer mevzuat hükümlerine göre Katı Atık Bertaraf Hizmetleri kapsamında Birlik Meclisinin aldığı veya alacağı kararlar neticesinde Üye Mahalli İdareler ile Birliğin görev ve sorumlulukları belirlenir ve bunlar ilgili taraflarca yerine getirilir.
Birlik, amacını gerçekleştirmek için her türlü araştırma, etüt, proje ve tesisi yapmak ve işletme, hizmet için gerekli olacak taşınır ve taşınmaz malları edinmek, teknik ve idari personel istihdam etmekle yetkili ve görevlidir.
Birliğin Organları:
Madde 6 – Birliğin organları şunlardır.
1- Birlik Meclisi
2- Birlik Encümeni
3- Birlik Başkanı
BİRLİK MECLİSİ’NİN KURULUŞU GÖREV VE YETKİLERİ
Birlik Meclisinin Kuruluşu:
Madde 7 – Birlik Meclisi, birliğin karar organıdır. Birlik Meclisi Afyonkarahisar İl Genel Meclisinin ve Afyonkarahisar Belediye meclisinin kendi üyeleri arasından seçeceği üçer üye ile diğer birlik üyesi Belediyelerin meclislerinin kendi üyeleri arasından seçecekleri birer üyeden oluşur. Asıl üye sayısı kadar da yedek üye seçilir.
Birliğin üyesi olan İl Özel İdaresi için Vali, belediyeler içinde belediye başkanları birlik meclisinin doğal üyesidir. Meclis, üye tam sayısına doğal üyelerde dahildir. Vali ve belediye başkanı birlik meclisinde kendisini temsil etmek üzere meclis üyelerinden birine yetki verebilir. Birlik Meclisinin seçilmiş üyelerinin görev süresi, mahalli idare seçimleri ile sona erer. Meclisin seçimle gelen üyeliklerinin boşalması durumunda yerine yedekleri getirilir. Belediye Başkanlığı, il genel meclisi ve belediye meclis üyeliklerini kaybedenler, birlik meclis üyeliğini de kaybetmiş olurlar. İl Özel İdaresi, belediye idarelerindeki görevleri sona erenlerin birlik meclisi üyeliği sona erer. Birlik meclisi üyeliği, üyeliğin düşmesini gerektiren bir sebeple sona erenler, bir sonraki dönemde birlik meclisi üyeliğine seçilemezler.
Mahalli İdare Birimlerinin Mecliste Temsil Edilmeleri:
Madde 8 – Birlik meclisine üye mahalli idarelerden İl Genel Meclisinin ve Afyonkarahisar Belediye Meclislerinin kendi üyeleri arasından seçeceği 3’er üye ile diğer birlik üyesi belediyelerin Meclislerinin kendi üyeleri arasından seçecekleri 1’er üye ile temsil edilir.
Meclisin Görev ve Yetkileri:
Madde 9 – Birlik meclisinin görev ve yetkileri şunlardır:
- a) Yatırım planı ve çalışma programını görüşmek ve kabul etmek.
- b) Bütçe ve kesin hesabı kabul etmek, bütçede kurumsal kodlama yapılan birimler ile fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyleri arasında aktarma yapmak.
- c) Borçlanmaya karar vermek.
- d) Taşınmaz mal alımına, satımına, kiralanmasına ve takasına karar vermek.
- e) Birlik tarafından yürütülecek hizmetler için uygulanacak ücret tarifesini belirlemek.
- f) Şartlı bağışları kabul etmek.
- g) Dava konusu olar ve miktarı iki bin Yeni Türk Lirasından on bin Yeni Türk Lirasına kadar birlik alacaklarının sulhen halline karar vermek.
- h) Birlik yatırımlarının yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile yapılmasına karar vermek.
- i) Birlik başkanlık divanını, birlik encümen üyelerini ve meclis ihtisas komisyonu üyelerini seçmek.
- j) Birlik teşkilatına ait birimlerin kurulmasına, kadro ihdası ve iptaline karar vermek.
- k) Birlik tüzüğünde öngörülmesi halinde tüzük değişikliğini kabul etmek.
- l) Birlik tarafından çıkarılacak yönetmelikleri kabul etmek.
- m) Birlik başkanıyla birlik encümeni arasındaki anlaşmazlıkları karara bağlamak.
- n) Birliğe yeni katılan üyelerin kabulüne veya Birlik yükümlülüklerini yerine getirmeyen üye mahalli idarelerin birlikten çıkarılmasına ve haklarında işlem yapılmasına karar vermek.
- o) Birliğin çalışmalarına katkı sağlayacak yurtiçi veya yurtdışı gezilerin yapılmasına karar vermek.
ö) Sözleşmeli personelin ücretlerini belirlemek.
- p) 237 sayılı Taşıt Kanununa uygun olarak taşıt alımına, devrine, hibe edilmesine vb. konularda karar vermek.
- r) 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu kapsamında sosyal denge
tazminatı ödenmesi ve sözleşmesi yapılmasına karar vermek.
- s) Gelecek yıllara yaygın hizmet yüklenmelerinin yapılmasına karar vermek.
ş) Kanunlarla verilen diğer yetkileri kullanmak.
Meclis Başkanlık Divanı:
Madde 10 – Birlik meclisi, birliğin kuruluşundan ve mahallî idare genel seçim sonuçlarının Yüksek Seçim Kurulunca ilânından itibaren otuz gün içinde birlik merkezinin bulunduğu mahallin mülkî idare amiri tarafından birlik merkezinde toplantıya davet edilir. Meclis, en yaşlı üyenin başkanlığında toplanarak ilk iki yıl için görev yapmak üzere, üyeleri arasından ve gizli oyla birlik başkanını, meclis birinci ve ikinci başkan vekili ile kâtip üyeleri (iki asıl, iki yedek) seçer. İlk iki yıldan sonra seçilecek başkanlık divanı üyeleri yapılacak ilk mahallî idareler seçimine kadar görev yapar.
Herhangi bir nedenle başkanlık divanında boşalma olması durumunda kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir. Meclis başkanlık divanı seçimi üç gün içinde tamamlanır.
Birlik Meclisine birlik başkanı, bulunmaması durumunda birinci başkan vekili, onunda bulunmaması durumunda 2. başkan vekili başkanlık eder. Ancak yıllık faaliyet raporunun görüşüldüğü meclis toplantısı meclis başkan vekilinin başkanlığında yapılır.
Meclis başkanı, meclis çalışmalarında düzeni sağlamakla yükümlüdür.
Üye Mahalli İdarelerden herhangi birinin birlik meclisindeki asıl üyeliklerinde boşalma olursa, birlik başkanı o mahalli idarenin yedek üyelerini göreve çağırır. Çağrılacak yedek üye kalmadığı takdirde üye mahalli idarelerin meclisleri; ilk toplantılarında yeniden yedek üye seçimi yapar. Birlik meclisinin fesh edilmesi durumunda yeniden asıl ve yedek üye seçimi yapılır. Bu üyeler kalan süreyi tamamlar.
Meclis Toplantı ve Karar Nisabı:
Madde 11 – Birlik meclisi her yıl Mayıs ve Kasım aylarında olağan olarak birlik merkezinde toplanır. Meclis, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve katılanların çoğunluğu ile karar alır. Karar yeter sayısı meclis üye tam sayısının dörtte birinden az olamaz. Birlik başkanı, üye mahallî idare meclislerinden birinin talebi, birlik meclisi üyelerinin üçte birinin gerekçeli teklifi veya acil durumlarda kendisinin lüzum görmesi üzerine birlik meclisini olağanüstü toplantıya çağırır. Olağanüstü toplantı çağrısı ve gündem en az üç gün önceden meclis üyelerine yazılı olarak duyurulur ve ayrıca ilân edilir. Gerekli nisap sağlanamazsa başkan tarafından toplantı üç gün sonraya ertelenir. İkinci toplantı üye sayısının dörtte birinden az olmayan üye ile açılır ve kararlar katılanların salt çoğunluğuyla alınır. Ancak bu nisap meclis üye tam sayısının dörtte birinden az olamaz. Olağanüstü toplantılarda çağrıyı gerektiren konuların dışında bir iş görüşülemez.
Birlik meclisinin toplantıları, kararları, çalışma esas ve usûlleri, bilgi edinme ve denetim yolları, feshi, meclis üyeliğinin sona ermesi, ihtisas komisyonu üyelerinin seçimi ile meclis üyelerinin yükümlülükleri hakkında 5355 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan durumlarda, Belediye Kanunu’nun belediye meclislerine ilişkin hükümleri uygulanır.
Birlik Meclisinin Kararlarının Kesinleşmesi:
Madde 12 – Birlik meclisince alınan kararlar birlik başkanına gönderilir. Birlik başkanı hukuka aykırı gördüğü meclis kararlarını meclise geri gönderir. Meclis kararında ısrar ederse veya 5 gün içerisinde başkan kararı mülki idare amirine gönderir yada bu süre zarfında herhangi bir işlem yapmaz ise kararlar kesinleşir.
Tüzük değişikliğine ilişkin kararlar Afyonkarahisar Valiliğinin onayı ile kesinleşir ve yürürlüğe girer.
Birlik Meclis Kararlarının Yürürlüğe Girmesi:
Madde 13 – Kesinleşen meclis kararları Afyonkarahisar Valisine göndermekle yürürlüğe girer.
İhtisas Komisyonları:
Madde 14 – Birlik Meclisi her dönem başı toplantısında Plan ve Bütçe Komisyonunu kurar ve sayısı beşi geçmemek üzere komisyon üyelerini seçer. Birlik meclisi, dönem başı toplantısında veya diğer toplantılarında birliğin faaliyet konularında diğer ihtisas komisyonları kurabilir ve sayısı beşi geçmemek üzere bu komisyonlara üye seçebilir.
BİRLİK ENCÜMENİNİN KURULUŞ GÖREV VE YETKİLERİ
Birlik Encümeninin Oluşumu:
Madde 15 – Birlik encümeni, birlik başkanı ile meclisin kendi üyeleri arasında bir yıl için seçeceği altı (6) üye olmak üzere toplam yedi (7) üyeden oluşur. Encümen seçimleri dönem başı toplantısında ve gizli oyla yapılır. Görev süresi dolan kişiler yeniden seçilir. Encümen üyelerinin farklı mahalli idarelerin üyelerinden teşekkül eder.
Birlik başkanı encümenin de başkanıdır. Başkanın bulunmadığı hallerde bu görev başkanın görevlendirmesi durumunda birlik müdürü (genel sekreter) veya görevlendireceği encümen üyelerinin birisi tarafından yürütülür.
Herhangi bir sebeple yıl içinde seçilen birlik encümeni, dönem başına kadar görev yapar. Birlik Meclisi Üyeliği sona erenlerin birlik encümen üyeliği de sona erer.
Birlik Meclisinin feshi durumunda yeni birlik oluşuncaya kadar birlik meclisi ve birlik encümenine ait görevler Afyonkarahisar Valisi tarafından Kamu görevlileri arasından biri başkan olmak üzere görevlendirilecek beş kişilik bir heyet tarafından yürütülür.
Encümenin Görev ve Yetkileri:
Madde 16 – Birlik encümeninin görev ve yetkileri şunlardır:
- a) Yatırım planı ve çalışma programı ile bütçe ve kesin hesabı inceleyip birlik meclisine görüş bildirmek.
- b) Kamulaştırma işlemlerinin gerektirdiği kamu yararı kararını almak.
- c) Öngörülmeyen giderler(Yedek) ödeneğinin harcama yerlerini belirlemek.
- d) Bütçede fonksiyonel sınıflandırmanın ikinci düzeyleri arasında aktarına yapmak.
- e) Kanunlarda öngörülen cezaları vermek.
- f) İki bin Yeni Türk Lirasına kadar olan davaların sulhen halline karar vermek.
- g) Taşınmaz mal alımına, satımına, kiralanmasına ve takasına ilişkin meclis kararlarını uygulamak.
ğ) Kanunların, Birlik Meclisin ve tüzüğün encümene verdiği diğer görevleri yapmak.
Birlik Encümeni Toplantı ve Karar Nisabı:
Madde 17 – Birlik encümeni, ayda bir defa üye tam sayısının salt çoğunluğu ile önceden belirlenen yer, gün ve saatte toplanır ve katılanların çoğunluğu ile karar alır. Eşitlik halinde başkanın olduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır. Başkan, acil durumlarda encümeni toplantıya çağırabilir.
Encümenin gündemi başkan tarafından hazırlanır. Başkan tarafından havale edilmeyen konular görüşülemez. Encümen üyeleri başkanın uygun görüşü ile gündem maddesi teklif edebilir.
Encümene havale edilen konular bir ay içinde görüşülerek karara bağlanır.
Birlik Meclisi ile Birlik Encümeninin başkan ve üyelerine meclis ve encümen toplantılarına katıldıkları hergün için ( 1500 ) gösterge rakamının Devlet Memurları için belirlenen aylık katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere, Birlik Meclisi tarafından belirlenecek miktarda huzur hakkı ödenebilir. Ancak, huzur hakkı ödenecek gün sayısı, bir yıl içinde 24 günü geçemez.
BİRLİK BAŞKANININ GÖREV VE YETKİLERİ
Birlik Başkanı:
Madde 18 – Birlik meclisi, birliğin kuruluşundan veya mahalli idareler genel seçim sonuçlarının ilanından itibaren ilk toplantısında diğer başkanlık divanı üyeleri ile birlikte iki yıl için birlik başkanını seçer. İki yılın sonunda diğer başkanlık divanı üyeleri gibi birlik başkanını da ilk genel seçimlere kadar görev yapmak üzere tüzüğün 10’uncu maddesindeki usullere göre seçer.
Birlik Başkanının Görev ve Yetkileri :
Madde 19 – Birlik başkanı, birlik idaresinin başı ve tüzel kişiliğinin temsilcisidir. Birlik başkanının görev ve yetkileri şunlardır:
- a) Birliği yönetmek ve birliğin hak ve menfaatlerini korumak.
- b) Yatırım planı ve çalışma programı ile bütçeyi ve kesin hesabı hazırlamak, uygulamak, izlemek, değerlendirmek ve bunlarla ilgili olarak hazırlayacağı yıllık faaliyet raporunu meclise sunmak.
- c) Birliği temsil etmek veya vekil tayin etmek.
- d) Birlik meclisine ve birlik encümenine başkanlık etmek.
- e) Birliğin taşınır ve taşınmaz mallarını idare etmek.
- f) Birliğin gelir ve alacaklarını takip ve tahsil etmek.
- g) Yetkili organların kararını almak şartıyla sözleşme yapmak.
- h) Birlik Meclisi ve birlik encümeni kararlarını uygulamak.
- i) Birlik Meclisi ve birlik encümeninin yetkisi dışında kalan diğer ödenek aktarmalarını yapmak.
- j) Birlik personelini atamak.
- k) Birliği denetlemek.
- l) Şartsız bağışları kabul etmek.
- m) Kanunlarla birliğe verilen ve birlik meclisi veya birlik encümeni kararını gerektirmeyen görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
- n) Temsil, ağırlama, tanıtım ve tören giderleri için ayrılan ödeneği kullanmak.
- o) Birliğin çalışmasıyla ilgili yönerge veya talimat hazırlamak/hazırlatmak.
Birlik başkanlığının sona ermesi ile ilgili olarak Belediye Kanunu’nun belediye başkanlığının göreve devamsızlık dışındaki sebeplerle sona ermesine ilişkin hükümleri uygulanır.
BİRLİK TEŞKİLATI VE GÖREVLİLERİ
Teşkilat:
Madde 20 – Norm kadroya uygun olarak birlik teşkilâtı birlik başkanı, birlik müdürü, yazı işleri, malî işler birimleriyle birliğin faaliyet alanına göre kurulacak teknik işler biriminden oluşur. Birlik teşkilat şeması Ek 2’de yer almaktadır. Birlik teşkilatların görevleri hazırlanan yönetmelik, yönerge veya talimatlarda ayrıntıları belirtilecektir.
Birlik Personeli:
Madde 21 – Birlik müdürünü (genel sekreter), birim amirlerini ve diğer personeli birlik başkanı atar. Ancak birlik müdürü (genel sekreter) ve birim amirlerinin atamalı hakkında meclise bilgi verir. Birlik Belediye Kanununun belediye personeli ile ilgili düzenlemelerine, birlik personelinin atama, yükselme haklar, ödevler, kadro, unvan, sicil, ceza, ödül ve diğer personel işlemlerinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve ilgili yönetmelikleri, Bakanlar Kurulunca Belirlenen Norm Kadro Esas ve Usullerine, Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Yönetmelik ve Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Daimi Kadrolarına İlk Defa İşçi Olarak Atanacaklar Hakkında Sınav Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
Birlik Müdürünün Görevleri:
Madde 22 – Birlik Müdürü Birliğe ait hizmetlerin başkan adına onun direktifi ve sorumluluğu altında yürütülmesini sağlar. Birlik Başkanı hangi işleri Birlik Müdürüne (Genel Sekreterine) devrettiğini bir yönerge ile belirler.
MALİ HÜKÜMLER
Birliğin Gelirleri:
Madde 23- Birliğin gelirleri şunlardır:
- a) Birlik üyelerinin, birliğin kuruluş ve faaliyet giderlerine katılma payları.
- b) Birlik Meclisi tarafından belirlenecek tarifelere göre tahsil edilecek hizmet karşılığı ücretler.
- c) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarından aktarılacak ödenekler.
d)Taşınır ve taşınmaz malların kira, satış ve başka suretle değerlendirilmesinden elde edilecek gelirler.
- e) Kira ve faiz gelirleri.
- f) Her türlü yardım ve bağışlar.
- g) İşletme ve teşebbüs gelirleri.
- h) Diğer gelirler.
Birliğin Giderleri:
Madde 24 – Birliğin giderleri şunlardır:
- a) Birlik hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak giderler.
- b) Birliğin personeline ve seçilmiş organlarının üyelerine ödenen maaş, ücret, ödenek, huzur hakkı, yolluk, hizmete ilişkin eğitim harcamaları ile diğer giderler.
- c) Hizmet karşılığı alınacak ücretler ve diğer gelirlerin takip ve tahsili için yapılacak giderler.
- d) Birliğin hizmet binalarının, tesislerinin, araç ve gereçlerinin temini, yapımı, bakımı ve onarımı için yapılan giderler.
- e) Faiz, borçlanmaya ilişkin diğer ücretler ile sigorta giderleri.
- f) Dava takip ve icra giderleri.
- g) Avukatlık, danışmanlık ve denetim ücretleri.
- h) Kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla yapılan ortak hizmetler ve diğer proje giderleri.
- i) Temsil, tören ve ağırlama giderleri.
- k) Birliğin görev, yetki ve faaliyetleri kapsamında yapılan her türlü giderleri.
- l) Birlik Meclisi veya Encümence alınan kararların uygulanması için yapılacak giderler.
Üyelerin Birliğin (kuruluş) Faaliyet Giderlerine Katılım Payları:
Madde 25 – Birliğin Katı Atık Hizmetleri Konusunda Çalışmaları yapmak üzere “Çevre Katılım Payı” alınmaktadır.
- Üye Mahalli İdareler kendi meclislerinde kabul edilmiş son gelir kesin hesaplarının kesinleşmesini müteakip bir ay içerisinde Birlik Başkanlığına gönderir.
- 2025 yılından itibaren; Üye Mahalli İdareler en son yıl gerçekleşen “gelir kesin hesap cetvelindeki” toplam gelirlerinin binde iki (2,0/1.000) oranında, “Çevre Katılım Payı” olarak Birliğe öderler. “Çevre Katılım Payı” her yıl Birlik tarafından hesaplandıktan sonra Üye Mahalli İdarelere gönderilir veya tahakkuk ettirilir.
- “Çevre Katılım Payı” her yıl 3 eşit taksit halinde (Şubat, Nisan, Haziran ayları sonuna kadar) Üye Mahalli İdareler tarafından Birliğe ödenir.
- “Çevre Katılım Payı” yıl içerisinde yetersiz kalması durumunda; yetersiz kalan tutar kadar “Ek Çevre Katılım Payı” Birlik Encümeninin belirlediği oran/tutar ve sürede/vadede tahakkuk ettirilir ve Üye Mahalli İdareler tarafından Birliğe ödenir.
- Faaliyet giderleri katılım payına ilave olarak Birlik yeni makine, ekipman, araç, taşıt alımı, lot, tesis, bina yapılması gibi önemli bir taşınır veya taşınmaz yatırımı yaptığında Birlik bütçesi yetersizliği sebebiyle söz konusu yatırım bedeli/maliyeti Birliğe Üye Mahalli İdarelerin yatırım yapıldığı yıldan önceki yıldaki nüfuslarına göre Birlik Encümeninin tespit ettiği oranda tahakkuk ettirilir.
- Birliğe olan borçlarını ödemeyen üyeler hakkında, borçların tahsili için icra takip işlemleri başlatılır.
Birlik Bütçesi :
Madde 26 – Birlik bütçesi, bir mali yıl ve izleyen iki yıl içindeki gelir ve gider tahminleri ile bunların uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri gösteren bir meclis kararıdır.
Bütçeye ayrıntılı olarak harcama programları ve finansman programları eklenir. Bütçe yılı devlet mali yılı ile aynıdır. Bütçe dışı harcama yapılamaz.
Birlik başkanı ve harcama yetkilisi olarak yetki verdiği birlik müdürü (genel sekreter), bütçe ödeneklerinin verimli, tutumlu ve yerinde harcanmasından sorumludur.
Birlik meclisi, birlik bütçesini Kasım ayı olağan toplantısında görüşerek kabul eder.
Bütçe, ekonomik sınıflandırmanın dördüncü düzeyine göre hazırlanır ve mecliste ikinci düzeye kadar görüşülerek kabul edilir.
Birlik Bütçesinin Kesinleşmesi ve Yürürlüğe Girmesi:
Madde 27 – Birlik bütçesi, birlik meclisinin diğer kararları gibi tüzüğün 12 ve 13 üncü maddesindeki usullere göre kesinleşir ve yürürlüğe girer.
Üst Yönetici:
Madde 28 – Birliğin üst yöneticisi birlik başkanıdır.
Harcama Yetkilisi:
Madde 29 – Birliğin harcama yetkilisi birlik başkanıdır. Başkan bu yetkisini Vali Yardımcısı veya birlik müdürüne (genel sekreter) yazılı olarak ve kapsamını belirtmek şartı ile devredebilir.
Yatırım Planı ve Çalışma Programı:
Madde 30 – Birlik meclisi bütçeden önce yatırım planı ve çalışma programını görüşerek kabul eder. Bütçeler, yatırım planı ve çalışma programına uyumlu olarak hazırlanmak zorundadırlar.
Birliğin Alım, Satım, İhale ve Hesap İşleri:
Madde 31 – Birlik, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği, Mahalli İdareler Harcama Belgeleri Yönetmeliği ve yeni düzenlemeler ile yürürlüğe girecek mevzuat hükümlerine tabidir. Birlik, gerektiğinde çevre belediyelerle ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ve gönüllü kuruluşlarla imzalayacağı protokol çerçevesinde işbirliği yapabilir
Hesap İşleri Birimi Yetkilisinin Görevleri:
Madde 32 – Hesap işleri birimi yetkilisinin görevleri şunlardır:
- Birliğin bütçesini hazırlamak,
- Birliğin gelir ve gider bütçeleri ile ilgili defter kayıtlarını tutmak ve hesap işlerini yapmak,
- Birlik bütçesine konulan gelirleri tahsil etmek veya ettirmek,
- Birlik gider bütçesindeki ödeneklere ait giderlerin ödenmesini sağlamak,
- Mutemetlere verilen avans ve adlarına açılan kredilerle ilgili gider belgelerini incelemek ve mahsup etmek, kalan avans kredi varsa araştırmak ve mahsubunu sağlamak,
- Bütçe kesin hesaplarını hazırlamak ve yetkili kuruların onayına sunmak,
- Kanun ve diğer mevzuatla belediye Hesap işleri birimi ve muhasebe yetkilisine verilen diğer görevleri yapmak.
Birliğin Tutacağı Defterler:
Madde 33 – Birlikte, meclis ve encümen karar defteri ile gelen ve giden evrak kayıt defteri ve üye kayıt defteri ile tüzüğün 32’nci maddesinde öngörülen düzenlemeye göre tutulması gereken kayıt ve hesaplar tutulur. Kayıt ve hesaplar bilgisayarla tutulabilir.
Birliğin gelirleri, bir alındı ile tahsil edilir ve paraları bankada muhafaza edilir.
Birliğin giderleri, Mahalli İdareler Harcama Belgeleri Yönetmeliği’nde belirtilen evraklar ile yapılır.
Üye Mahalli İdarelerin ve Vatandaşların Birlik Hizmetlerinden Faydalanma Usulleri:
Madde 34 – Birlik Hizmetlerinin yerine getirilmesinde öncelik sırası birliğin mali durumu, hizmetin ivediliği, özellik arz etmesi ve verildiği yerin gelişmişlik düzeyi dikkate alınarak hizmetler vatandaşlara en yakın yerlerde ve en uygun yöntemlerle yapılır.
Birliğin Üyelerinin Sorumluluğu:
Madde 35 – Birlik adına yapılan her türlü sözleşme ve taahhütlerden birlik tüzel kişiliği sorumludur. Birliğin mal varlığı ile sınırlı olan bu sorumluluk hiçbir şekilde üye Mahalli İdarelerin tüzel kişiliğini bağlamaz.
Birliğe karşı mali yükümlülüklerini yerine getirmeyen üye mahalli idarelerin ödemeleri gerekli miktar, birliğin başvurusu üzerine bu idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamı üzerinden ayrılan paydan, bu payların dağıtımını yapan kuruluş tarafından kesilerek alacaklı birliğe ödenir.
Yönetmelik Yapılması:
Madde 36 – Bu tüzüğün uygulanmasına ilişkin esas ve usuller yönetmelikle düzenlenir. Yönetmelik, birlik meclisi tarafından kabul edilir ve Tüzüğün 12 ve 13 ‘üncü maddesindeki esas ve usullere göre kesinleşir ve yürürlüğe girer.
Birliğe Katılma:
Madde 37- Birliğin kuruluşundan sonra birliğe katılmak isteyen mahalli idare birimleri kendi meclislerinde alınacakları katılma kararının, birlik meclisince kabulü ve Afyonkarahisar Valisinin onayı ile katılım gerçekleşmiş olur.
Birlikten Ayrılma ve Çıkarılma:
Madde 38-
- Birlik üyesi mahalli idare, kendi meclisinin kararı ile birlik üyeliğinden ayrılabilir. Ayrılma kararını 15 gün içinde birliğe bildirmek zorundadır. Ancak ilgili mahalli idare, ayrılma kararı aldığı tarihten itibaren 1 ay içinde Birliğe olan tüm borçlarını ödemek zorundadır.
- Birliğe üye mahalli idarelerden herhangi birisi bu tüzük ile tespit ve tayin edilen yükümlülüklerini yerine getirmediği takdirde, Birlik Meclisinin kararı ile birlikten çıkarılırlar.
- Birlik üyeliğinden ayrılan veya çıkarılan üyenin yukarıdaki ödeme hükmünü yerine getirmediği takdirde birliğe olan tüm borçları birliğin başvurusu üzerine mahalli idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamı üzerinden ayrılan paydan, bu payların dağıtımını yapan kuruluş (İller Bankası) tarafından kesilerek tahsil edilmeye devam olunur.
Tüzük Değişikliği:
Madde 39 – Birlik tüzüğü, birlik meclisi üye tam sayısının üçte iki çoğunluğunun kararı ve Valinin onayı ile gerçekleşir.
Birliğin Tasfiyesi:
Madde 40 – Birlik meclisi üye tam sayısının üçte iki çoğunluğunun alacağı kararla feshedilebilir.
Birliğin tavsiyesinin, mülki idare amirince belirlenen üç kamu görevlisince yürütülür. Tasfiye işlemleri en geç 1 yıl içinde sonuçlandırılır. Birliğin mal varlığı, birlik meclisince alınacak kararlar doğrultusunda ve üye birimlerinin birlik mal varlığına katılma oranlarına göre, katılma oranları belli değil ise mahalli idare birimlerinin nüfusları oranında dağıtılır.
Tüzükte Yer Almayan Hükümler:
Madde 41 – Tüzükte yer almayan hususlarda, hizmetin yürütülmesiyle ilgili 5355 Sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanunu’nun hükümleri öncelikli olmak üzere Birlik Tüzüğü ile birliğe devredilen hizmetlerle sınırlı olmak üzere Belediye Kanunu hükümleri uygulanır. Birlik tüzüğündeki değişiklikler Birlik Meclisi kararı ile yapılır.
Yürütme:
Madde 42 – Bu tüzük hükümleri Birlik Başkanı tarafından yürütülür.